grote maten mode

Grote maten mode

schone kleren campagne

verder naar Schone Kleren campagne

  1. Duizenden kledingarbeiders nog altijd onbetaald na fabriekssluitingen.

    Vorige week werd er opnieuw internationaal actie gevoerd tegen loondiefstal. Wereldwijd vonden kopers van een kledingstuk verstopte briefjes in zakken afkomstig van kledingarbeiders die om hulp vragen, met de tekst: “Ik heb jouw kledingstuk gemaakt, maar ik ben daar niet voor betaald.”
  2. Arbeiders hebben nog weinig baat bij het kledingconvenant

    Vandaag publiceert het Convenant Duurzame Kleding en Textiel een eerste jaarrapportage. Het merendeel van de aangesloten bedrijven weet niet welke risico’s spelen in hun keten en heeft geen plan van aanpak om misstanden op te lossen. Het is nog steeds onduidelijk waar merken precies hun kleding laten maken en welke concrete oplossingen zij aandragen. Onder het convenant vallen 2802 fabrieken. Tot nu toe zijn er slechts zes misstanden gemeld, en het is onduidelijk of deze problemen zijn opgelost. Schone Kleren Campagne en SOMO concluderen dat van substantiële verbeteringen voor kledingarbeiders nog lang geen sprake is.
  3. Arbeidsters uitgebuit in Europese sweatshops

    Flauwvallen van de hitte, werkweken van zestig, soms zelf honderd uur per week en intimidatie op de werkvloer. Dit zijn de omstandigheden waaronder veel Europese kledingarbeidsters werken. Daarnaast verdienen zij bij lange na niet genoeg om van rond te komen en leven daardoor onder de armoedegrens. Niet alleen in Azië worden mensen uitgebuit, ook in de achtertuin van Nederland vinden we Europese sweatshops.
  4. Bangladesh Akkoord II zet veiligheidswerk voort na 2018

    Tot nu toe hebben 50 bedrijven het nieuwe Akkoord ondertekend, waaronder veel internationale grote merken en retailers die samen inkopen in minstens 1.400 fabrieken. Hoewel dit al een indrukwekkend aantal is, doet Schone Kleren Campagne een beroep op alle merken die in Bangladesh inkopen de nieuwe overeenkomst zo snel mogelijk te ondertekenen om alle kledingarbeiders in alle kledingfabrieken in Bangladesh de bescherming van het Akkoord te bieden.
  5. Nog niet alle Nederlandse kledingmerken Bangladesh Akkoord ondertekend!

    Onder meer Hunkemuller, HEMA en WE Fashion zetten hun handtekening onder het nieuwe akkoord wat in mei 2018 in gaat. Het vernieuwde Bangladesh Akkoord zorgt ervoor dat de investeringen die onder het huidige akkoord zijn gedaan niet verloren gaan. Schone Kleren Campagne roept alle Nederlandse kledingmerken op het vernieuwde akkoord te tekenen!
  6. Gaat Hudson's Bay het Bangladesh Akkoord ondertekenen?

    Het eerste Nederlandse warenhuis van Hudson's Bay heeft op 5 september in Amsterdam haar deuren geopend. Alle winkels van Hudson’s Bay krijgen een officiële opening. Die op het Rokin in Amsterdam bijt op 19 september het spits af en Tilburg is op 30 september de laatste. Hudson’s Bay is een winkelketen die grote merken gaat aanbieden. Je kunt er terecht voor woonartikelen, cosmetica, cadeaus en kleding voor mannen, vrouwen en kinderen.
  7. Radar gekeken? Lees hier wat jij kunt doen

    Als je denkt aan lage lonen en slechte arbeidsomstandigheden dan denk je al snel aan fabrieken in Bangladesh of China. Maar ook dichter bij huis werken arbeiders voor een hongerloon. Veel mensen denken dat als er "made in Europe" op een product staat, het dan wel goed zit met de arbeidsomstandigheden. Dit is helaas niet het geval.
  8. Fabrieksexplosie in Bangladesh toont noodzaak aan tot inspecties van boilers

    Op maandag 3 juli kwamen tenminste 10 kledingarbeiders om en raakten tientallen gewond als gevolg van een boiler explosie in de Multifabs Ltd. fabriek in Bangladesh. De explosie toont het gevaar aan van slecht onderhouden en ongecontroleerde boilers in de kledingindustrie.
  9. Schone Kleren Campagne eist meer transparantie van kledingmerken

    Hongerlonen, instortende fabrieken, kinderarbeid. Dagelijks worden mensenrechten geschonden in de wereldwijde kledingindustrie. Wil je hier als consument iets aan doen dan stuit je op onverifieerbare claims van bedrijven. Kledingmerken zijn niet open over waar en onder welke omstandigheden zij produceren. Vandaag publiceert Schone Kleren Campagne haar advies aan bedrijven en politiek waarin zij onder andere pleit voor traceerbare labels in kleding, openbare lijsten van productielocaties en publieke rapportage.
  10. Veiligheidsakkoord voor Bangladesh verlengd

    Kledingmerken, retailers, vakbonden en maatschappelijke organisaties tekenen voor verlenging van het baanbrekende Bangladesh akkoord. Gisteren zetten onder andere H&M, Zara, C&A en Primark al een handtekening onder het nieuwe akkoord voor veiligheid van kledingfabrieken dat in 2018 in zal gaan. Hiermee committeren zij zich aan onafhankelijke inspecties en het verhelpen van veiligheidsrisico’s. Op deze manier gaan de eerdere investeringen gedaan onder het huidige Akkoord niet verloren en blijft de veiligheid van arbeiders gewaarborgd.
  11. Pop-up sweatshop Den Haag: de successen

    Hard werken, lange dagen en lage lonen. Om misstanden in de kledingindustrie zichtbaar te maken openden Schone Kleren Campagne en Mama Cash in mei 2017 een pop-up sweatshop midden in de grootste winkelstraat van Den Haag. Een week lang namen vrijwilligers, politici en bekende Nederlanders plaats achter naaimachines en werd het winkelend publiek geinformeerd.
  12. Politici aan het werk in Bengaalse sweatshop

    Eerder deze week openden we een sweatshop uit Bangladesh, in de binnenstad van Den Haag. Het ondermaatse naaiatelier draait op volle toeren. Vandaag is er een speciale shift gedraaid door Europarlementariërs Agnes Jongerius (PvdA) en Anne-Marie Mineur (SP) en Kamerlid Kirsten van den Hul (PvdA).
  13. Pop-up sweatshop in Den Haag

    Van 16 t/m 21 mei organiseren Schone Kleren Campagne en Mama Cash onder de noemer Women Power Fashion verschillende activiteiten om aandacht te vragen voor de slechte arbeidsomstandigheden van – vooral vrouwelijke – kledingarbeiders.
  14. Labels tussen het puin; het belang van transparantie

    April 2013 Bangladesh. Het puin van het ingestorte fabrieksgebouw Rana Plaza ligt nog in de straten van Dhaka. Tussen de brokstukken zijn er nog mensen op zoek, niet meer naar overlevenden of lichamen maar naar kledinglabels.
  15. Europese Commissie waarschuwt Bangladesh: bij geen verbetering rondom vakbondsvrijheid volgt onderzoek

    De Europese Commissie is nog geen onderzoek gestart naar de schending van de handelsvoorwaarden (GSP – EBA) maar heeft inmiddels wel een waarschuwing afgegeven dat wanneer de Bengaalse overheid zich niet aan de afspraken houdt er verder actie wordt ondernomen.

winkelbeter evementen

Winkelbeter en betermode op facebook